Opmerkelijke geluiden uit de top van het Amerikaanse bedrijfsleven: de Business Roundtable van prominente zakenlieden heeft maandag afstand genomen van het aloude adagium dat bedrijven op aarde zijn om hun aandeelhouders te plezieren door zo veel mogelijk winst te maken.
Ondernemingen moeten zich bij hun besluiten niet alleen baseren op de vraag of het goed is voor hun beleggers. Toplieden van Amerikaanse bedrijven moeten kijken naar àlle ‘stakeholders’, dus ook naar werknemers, klanten en de maatschappij als geheel.
Mentale ommezwaai
De aanpassing werd gemeld door de Wall Street Journal. Volgens de Amerikaanse zakenkrant is het een belangrijke mentale ommezwaai van de Amerikaanse bazen. Tot nu was voor de zakenclub bij ‘het doel van een onderneming’ het decennia oude motto van de bekende Amerikaanse econoom Milton Friedman leidend: de enige plicht van een bedrijf is maximale waarde creëren voor zijn aandeelhouders.
Sinds de aanpassing van maandag zijn bij de Business Roundtable álle stakeholders essentieel. ‘Voor het toekomstig succes van onze ondernemingen, onze gemeenschappen en ons land.’ Dat betekent dat voortaan ook zaken als het milieu en de lonen van werknemers meetellen. Bij de zakenclub, invloedrijk in Washington, zijn toplieden van bijna tweehonderd grote Amerikaanse bedrijven aangesloten. Voorzitter is Jamie Dimon, de topman van JP Morgan Chase, de grootste bank van de VS.
Eerder waarschuwden superbeleggers als Warren Buffett en Larry Fink (BlackRock) bedrijven al dat ze verder moeten kijken dan hun korte termijn-winsten. Of er nu echt iets gaat veranderen is de vraag. Wel is zeker dat Milton Friedman zich in zijn graf zou omdraaien. Ondernemers die zich bezig houden met het milieu en sociale doelen ‘prediken puur en onvervalst socialisme’, schreef hij in 1970 in zijn artikel ‘De sociale verantwoordelijkheid van het bedrijfsleven is de winst te verhogen’.
Bron: volkskrant.nl